Domingo

Hej! Vi har inte haft något internet alls de senaste dagarna. Efter den korta vistelsen i Quito åkte vi vidare till Perus kust. Vi stannade i fem dagar på ett ställe som heter Mancóra. Mysig liten turistby med stand och mycket fina grejor att köpa. Men jag höll mig i skinnet och köpte bara en present till Zack.

Nu idag kom vi fram till Lima efter ha åkt 17-18 timmar i värsta lyxbussen. Riktigt nice! Synd bara att alla filmer de visar på bussarna är på spanska men vi fick både middag + frukost så det var nice. Vi har även idag kommit fram till att det inte blir något Macciu Picchiu pga tid, intresse och pengar. Om jag är sugen på att se det när jag är 50+ får jag väl åka till Peru då. Men just nu blir det för dyrt och så. Känns dumt att Adrian ska behöva lägga en massa pengar på det också när han redan sett det. Så vi ska ta oss från Lima till La Paz (Bolivias huvudstad) med en direktbuss. Hoppas vi hittar en bara men enligt boken ska det finnas och denna bussturen kommer väl ta en 45 timmar ca. Blä. Men sånt är livet! Ikväll blir det kanske bio vi får se. Puss puss.

Update

Hejsan! Befinner mig just nu i Ecuadors huvudstad, Quito. Vi hade tankt aka till Baños men eftersom vi blivit forsenade och inte kunde ta oss hela vagen igar kommer vi istallet ta oss till Perus kust till ett stalle som heter Mancora eller nagot i den stilen. Vi ses dar! Kram.

Jueves

Adrian har skrivit pa sitt arbete hela dagen och varit jatteduktig! Jag har pillat lite pa datorn, last bok och duschat. Vi kopte aven hamtpizza till lunch. Den var supergod! Basta pizzan pa resan for den smakade precis som hemma. At aven resterna till kvallsmat sa det blev en billig dag i mat vag idag. Efter kvallsmaten gick vi till Santa Fe och kollade runder. Jag fastnade for en topp inne pa tennis (som ar en superfin affar med massa bra basklader) toppen kostade ca 100kr. Det ar valdigt jobbigt med alla olika valutor och att man maste rakna om hela tiden. Om tva dagar ar vi i Ecuador och da ar det en ny valuta igen. Puh. Men nu nar jag kollade verkar det som om Ecuadors valuta ar USD. Da blir det ju latt att rakna om iaf! Kram!

Aaaaah

Aaaaah. Jag ar lite sur idag. Vi forsov oss alla tre sa vi missade checkouten idag. Sa nu maste vi stanna har en dag till. Var inte alls sugen pa det! Det var allt jag hade att saga just nu. Bye.

Lovely superstore

Jag och Adrian kom nyss till Hostelet. Vi var och åt crepés på ett ställe Adrian tjatat om. Jag tog med räkor och sen en efterrätt crepés med flamberade äpple, glass, grädde och någon congac smaksatt sås. Yummie. Sen gick vi till en stoooor superstore. Och denna var helt underbar. Haha. Precis som Maxi hemma fast snyggare och med ännu större utbud. Jag hittade både O.B tamponger och intimtvål något som har varit omöjligt att hitta innan. Där fanns tom massa ost! Fast det blev inget köp på osten eftersom den är lika dyr som hemma och den som väntar på något gott... Men iallafall i denna affären fanns verkligen ALLT som man saknat och som man letat efter. Förutom intimprodukterna blev det lite smink också tex en fundation för 20kr & ögonskuggor för 25kr. Haha nu när vi kom hem berättade vi direkt till Markus om affären och gissa vem som vandrade dit nyss ;) Nu ska jag gosa med min bok och iste för Adrian ska ha datorn. Kisses.

Update

Hejsan! Nyss hemkommen fran en heldag i Medellín. Vi har kollat pa museumet Antioquia med massa Botero malningar och annat fint. I sovenirshopen kopte jag ett finfint block for 17kr och ett vykort med en Botero malning for 4kr. Efter detta kopte vi varsin donut pa Dunkin Dounuts och sedan akte vi MetroCable. MetroCable ar som en skidlift som man aker over bostadsomradena har i stan. Riktigt haftigt! Eftersom staden ar omringad av berg ar detta en superbra losning. Har kan ni se blider hur det ser ut! Ikvall blir det kanske mat pa kopcentrumet och chill! Imorgon kvall hade vi tankt aka vidare till Ecuadors huvudstad, Quito for att sedan ta oss till Baños. Peace!

Natti natti

Nyss hemkommen fran Kopcentrumet. Det var gigantiskt! Men eftersom ekonomin inte ar pa topp blev det bara ett par orhangen for 20kr. Forsokte hitta ett par filp-flops men tror det far vanta till Brasilien om jag inte hittar ett par pa Perus kust. Det blev ingen bio for att det fanns ingen film vi ville se sa jag och Adrian ska kolla pa en film pa datorn istallet. Imorgon blir forsta stoppet museum! Kram.

Kom ihag till mig sjalv! Tupiza istället för Uyuni. Man får då vara med om soluppgång över saltöknen.

Medellín mood

Hej! Kom fram till Medellín vid tolv! Vart Hostel ar jattefint med pool och allt. Ikvall blir det kanske bio pa nagot av de stora kopcentrumena plus lite god mat. Jag sag nyss att har finns ett vattenland 1,5h bort. Kanske ska forsoka fa killarna med pa den idén imorgon. Tror inte det blir sa svart. Bara det inte kostar skjortan! Kram till er mina hjartan

Puss puss

Sitter och väntar på att min man ska komma med pizza. Måste ju äta innan vi tar bussen. Jag har tagit på mig lite varmare kläder till bussresan eftersom det är nästan minusgrader i bussarna. De gillar AC på bussarna enormt. Kramis! Vi hörs i Medellin.

Lo que he comprado

Varje gång jag pratar med någon av mina vänner eller mamma i telefon undrar de vad jag har köpt och jag bara "ehhhhh... vet inte en sarong typ". Nu har jag faktiskt skrivit upp allt jag köpt och tänkte posta det här i bloggen. Så jag har köpt:
  • En vit klänning med flätade band
  • En liten strand väska
  • Silverring med stor vit sten
  • Silverring med en stor lila/blå sten
  • Ett armband i trä
  • Ett blått zabramönstrat linne
  • Ett grått linne med texten "Nicaragua"
  • Ett trähalsband med silverdetaljer och en tofs
  • Fjäderörhänge
  • Bershka topp i kakigrönt
  • Batik sarong
  • Läderryggsäck
  • Sandaler med stenar och "nitar"
  • Stora silverörhänge
  • Lång vit volangkjol
  • Vänskapsarmand
  • Lite presenter...
+ Att jag har fått ett par högklackade skor från Zara & Ett YSL läppstift av Adrian.

Le love

Happy Valentines-day!

Själv har man bara hunnit vakna, duscha och packa. Nu sitter jag i köket och väntar på att Adrian ska komma med frukost. Hihi. Fick en jättefin liten "kärleks-lapp" av honom idag. Han hade skrivit den igår innan han gick och la sig. Så söt. Love my baby!

Hawty

Domingo

Hejsan! Igår gick vi tre ut här i Santa Marta. Jag & Adrian satt och pratade med fyra lokalare hela kvällen och Markus hittade sig en tös på dansgolvet. Vi hade egentligen tänkt åka vidare idag men det känns som om det är bättre att göra det på en måndag så vi åker imorgon istället! Plus att det är billigare här. Idag har vi inte gjort så mycket mer än att äta Donken och mysa. Det var allt för idag. Puss.

Yesterdays update

Hejsan. Igårkväll gick vi till ett hamburgarställe och käkade sen kollade jag och Adrian på solsidan + V. Håller på att ladda ner två avsnitt till. Jag klippte även mina toppar igår, lånade en sax av receptionen. Hihi. Mina toppar var så jäkla slitna att de delade sig själva och bröts av. Men nu ser det bra ut igen! Måste bara vara mer noga med mitt hår, ha det i fläta på dagen osv. Funderar även på att blondera mitt hår riktigt blond när jag kommer hem.

Hola

Har precis laddat ner de tre första avsnitten av Solsidan säsong två nu! Yey! Måste kollas inom de senaste dagarna. Vi kommer åka till Medellin på söndag kväll. Markus är färdig med sin dyk-kurs imorgonkväll. Om ni undrar varför jag och Adrian inte dyker är det för att Adrian inte får dyka pga att han punktera lungan för några år sedan och jag är faktiskt inte så sugen på det. Speciellt inte i detta kalla vattnet! Haha. Om en halvtimme ska vi gå ut och äta. Puss.

Viernes

Vill först bara säga GRATTIS MAMMA! Min fina mamms blir 42år idag! Haha. Hon trodde jag hade glömt bort det så när jag ringde innan imorse blev hon jätteglad. Puss puss på dig mamma! Annars idag har vi varit på stranden en liten stund men jag har värmeutslag så vi var där inte så länge. Imorgon blir det att bara ta det lugnt och sen åker vi kanske vidare på kvällen. Vi får se! Ciao.

Jueves

Idag har jag och Adrian ätit crepés (åt aldrig det igår) och gått på museum. På museumet fanns det mest guld från nationalparken en bit härifrån men även krukor och ett skellet. Annars har det inte hänt så mycket. Det blev försent för att sticka till stranden vid tre så vi ska ta det imorgon istället. Markus har varit borta hela dagen han ska nämligen lära sig dyka i några dagar. Ikväll blir det kanske jag som står för matlagningen eller kanske det blir Donken eller något. Vi får se!
Valutan är väldigt rolig här... en flaska vatten kan kosta 3000 pesos. Så man tror att allt är jättedyrt men 3000 pesos är bara 10kr. Man blir lite förvirrad. Ciao!
Cartagena, by night

Buenos noches

Har varit på stranden hela dagen med alla vi var med igår! Väldigt mysig strand men vattnet var lite väl kallt i början men sen när man hade varit i ett tag var det underbart. Det tar bara 10 minuter ungefär att ta sig till stranden med buss så det är ingenting. Plus att det bara kostar fyra kronor. Efter stranden blev det dushen och sedan lagade vi mat med hela gänget. Oliver gjorde Chilli con carne som var supergod! Tror vi ska börja laga lite mer mat. Det är oftast mycket godare även om det inte alltid blir billigare. Men oftast blir det billigare. Man får bara se till att hamna på ställen med bra kök och det är ju inte alltid det enklaste. Det var allt jag hade att säga för ikväll. Buenos noches!

MIÉRCOLES

Hellu! Igår tog vi oss från Cartagena till Santa Marta. Allt som allt tog det väl lite mer än fem timmar att hamna här. Vi bor på ett stort men fräscht och nice hotel/hostel Casa Familiar. Jag och Adrian tog ett dubbelrum eftersom det bara kostade ungefär en tia mer än i dorm. Men Cartagena toppar ändå detta stället fast här är stand och billigare att bo + äta. Tänkte nog ta stranden imorgon eller i eftermiddag vi får se. Ska försöka väcka min lilla pojk snart så vi kan gå och äta frukost på ett crepés ställe en liten bit härifrån. Och om vi inte går till stranden idag finns här ett museum som enligt boken ska vara gratis men vår bok är från 04 så man kan ju inte helt lita på den. Är lite sur över att vi inte köpte med oss en ny Lonley Planet bok men det får gå.

Igårkväll när vi kom fram mötte vi upp Rob och Hayley som vi seglade med (de bor också här på samma hostel) och vi mötte även upp Oliver (som vi träffade först i Cancún sen i Cartagena) och hans bror.  Vi gick och åt efter det satte vi oss på terrassen här och drack en öl och lyssna på musik.

Bilder från Seglingen

Här en bild på alla oss när vi är på väg från Panama City
Jag i hängmattan i Puerto Lindo
Adrian & jag första dagen på båten
Nicole & jag gör tonfisksallad till lunch!
Båten vi reste med! Det var vi, ett jättetrevligt engelsk par, kaptenen och hans bror!
Adrian och jag till vänster i San Blas
Jag och en flicka lekte affär... haha!
Och en till liten flicka med sin båt... hon var så söt!
Maten vi fick! Till detta var det kokosris det är ris kokt i kokosmjök istället för vatten.
Vi och massa andra på San Blas, jag i vitt till höger...
Vår kapten Konny från Tyskland
Pizza-time på kvällen när vi kommit fram i Cartagena

Cartagena

Idag har jag och Adrian vadrat runt i vackra Cartagena (Klicka här). Vi började med att äta på ett Australienskt ställe. Jag beställde in en moster (tydligen) pasta. Orkade inte äta upp allt så tog det med mig och vi gav det till en tiggare. Sedan gick vi bara runder kollade på allt och fotade en massa. Vi hade egentligen tänkt att gå på Museum men det blev inte så. Hela stan är som att gå runder i ett museum så det behövs inte. Haha. Det är väldigt jobbigt att kolla in i affärerna här, alla affärer är som Zebra eller Lita hemma fast ungefär med halva priset. Tyvärr har man ju inte råd med ens det. Men jag och Adrian får åka hit på lyxsemester någongång och shoppa loss! Ikväll har vi ätit allihopa på en restaurang över gatan sen gick jag och Adrian en runda. Jag köpte vänskapsband till mina favvisar och ett par örhänge i silver.

Turquesa puerta

Resan till Rio

Okej. Pratade precis med Mammsen och hon ville att jag skulle skriva ner hur och var jag, Adrian & Markus tänkte ta oss ner till Rio de Janeiro.
Imorgon ska vi åka till Santa Marta som ligger 4 timmar utanför Cartagena. Där ska vi hänga några dagar chilla och vara på stranden sedan tar vi oss vidare till Medellín det är Colombias näst största stad, sedan åker vi vidare till Ecuador där vi ska stanna på ett ställe som heter Baños där finns det varmvattenskällor mm. Efter Ecuador tar vi oss vidare till Perus kust och sedan ska vi besöka Machu Picchu som är en välbevarad förcolumbiansk bergstad i Peru. Efter detta ska vi till Salar de Uyuni som är världens största saltfält och ligger i södra Bolivia. Vidare till Salta i Argentina där vi ska äta Argentinska stekar hade vi tänkt. Haha. Och sedan vatenfall som ligger precis vid gränsen till Bresilien från Paraguay och efter det tar vi oss mot Rio de Janerio.
Den röda linjen är så vi ska ta oss! Och om vi hade åkt hela resan på en och samma gång hade det blivit ca 90-100 timmar på buss. Woho! Mycket bussresor väntar oss ;)

Vill ha!

Jag vill ha dessa skorna från Nelly.se såååå mycket! 399kr bara :( buhu.

Domingo

Hejsan. Idag har vi/jag gjort spännade gjejor såsom:
- tagit ut pengar
- köpt bröd & iste (jag fick gå före i den långa kön för att jag är blond och söt)
- klackat om mina skor för 14 kr
- gått till standen
- fått massage på ryggen, vaderna, fötterna, nacken, huvudet, ansitket och armarna för 70 kr
- käkat McDonald's
- duschat
- pratat lite med Sandie
Ikväll ska vi gå runder i stan och mysa tror jag. Ciao!

Cartagena mood

My love

Imágenes

Det går tydligen plus för mig om jag och Adrian har gemensam ekonomi, Adrians nota: 13 dollar och min: 28 dollar. Oups!
Röd groda från Red Frog beach
Food-time in Bocas del Toro, Panama
And drinking-time också i Bocas del Toro
Happy-time på vårt Hotellrum!
Jag & Adrian, VIP-bio i Panama City vi kollade på TRON 3D
Jag & Johanna, Panama City

Vela gira

Nu är vi äntligen, äntligen framme i Cartagena, Colombia. seglingsturen har varit både underbar och det värsta jag varit med om. De två första dagarna var vi på två öar som var helt fantastiska. Den första ön som ligger vid San Blas var vi och åt grillad fisk och kokos-ris hos Kuna-familjer som bodde på ön. Det bodde tre familjer på ön och den var pytteliten. Väldigt mysigt. Den andra dagen var vi på en annan ö vid Coco Bandero och den var helt öde. På kvällen grillade vi och sånt. Så jäkla mysigt så det finns inte. Riktig pirat mini-ö. Jag fick se stora levande sjöstjärnor, en Doris fisk (ni vet i Hitta Nemo) och massa flygfiskar.

Efter ö-besöken började helvetet. 42 timmar som blev till cirka 50 timmar båttur utan att stanna. Och det gungade som in i helvete. Det jobbigaste med att vara på en båt som gungar är att du kan inte göra någonting, och om du väl ska försöka göra något som att tex gå på toaletten är det ett helvete. Jag har bestämt mig för att nästa båt jag ska sätta mig på kommer vara Scandlines över till Sverige. Ingen mer båt. Fy fy fy. Sista natten var den västa för mig. Jag hade knappt ätit något på två dygn, vi kom in i värsta ovädret så man fick ligga och hålla i sig i sängen, jag fick min mens, jag var ledsen arg och rädd på samma gång, jag fick diarré och var superförkyld och kunde knappt andas. Jag var så galet lycklig när jag fick hoppa av båten och komma till land. Kan ha varit det bästa på länge. Men nu är vi framme och Cartagena är jättejättevackert!