Isla Mujeres

Jag tänkte ge er en liten förklaring till denna bilden. Inte så lång dock. Bara jag hatar bollar. Jag styper bollen.

Isla Holbox

TRE BILDER FRÅN ISLA HOLBOX:

MIÉRCOLES

Ja, förlåt mig mina fina bloggläsare att jag inte skrivit någonting. Men har haft duktigt kasst internet fram till nu. Plus att Adrians dator lever sitt egna lilla liv så det är lite risky business att skriva. Ibland bara försvinner allt liksom. Och det är ju sådär lagom kul. Iallafall. Vi har hunnit med att vara några dagar i Belize på en ö. Skjukt nice ö. Alla var jättehärliga och i Belize snackar de ju creol och engelska så man fattade ju äntligen vad folk sa. Plus att jag fick fina komplimanger av folk. Nej, Belize gillar vi. Dock hade vi lite dåligt väder två sista dagarna så vi stack en dag tidigare till Guatemala. Nu är vi på en ö i en sjö. Coolt huh? Stället vi är på heter Flores. Här kommer vi fira nyår och kolla på gamla pyramider i någon djungel en timme härifrån. Sen ska vi neråt i Guatemala för att den 7 jan ska Erik-Krerik hem och vi ska hämta Lövet! Perfa att Erik åker samma dag som Markus kommer.

Feliz Navidad

Sorry för den dåliga uppdateringen men jag har helt enkelt bara inte orkat blogga. Dagen efter vi fick reda på att Nicole inte kommer som hon ska letade vi upp ett nytt Hostel. Väldigt fräscht och fint! De bytar tom lakan varje dag här. Jäkla lyx för att vara ett Hostel. Sen tror jag det blev en dag på stranden här i Cancún. Annars härborta har vi hängt en del på det stora amerikanska köpcentrumet. Och jag har shoppat. Hihi. Vi har även kollat bio. Tre gånger. Jag har köpt ett par nikeskor, två långärmade beiga tröjor, lite smink och nagellack, mysbyxor och ett ribbat linne.

Och idag på julafton har vi varit på stranden och bytat klappar. Av Adrian fick jag ett YSL läppstift och ett par höga skor från Zara. Blev jätteglad för båda! Läppstiftet har jag velat ha jättelänge och skorna fick jag faktiskt vara med och välja själv. Lite fusk får det väl vara. Av mig fick Adrian en Hilfiger tee och en annan tröja från Breschka.
Nicole kommer ikväll! Imorgon blir det förhoppningsvis Belize och annars vill jag hälsa God Jul till er!

Lunes

Jag ar valdigt ledsen just nu. Nicoles flyg ar fucking installt och vill inte fira jul har. Akte in fran Isla Mujeres till Cancun idag och det ar inte alls fint hostel har. Funderar pa att leta upp ett nytt. Gillar inte detta alls och om det blir jul har hade det kannts lite battre om vi bytar. Kommer med en positv grej ocksa iallafall. Vi kollade bio idag Happy Potter for att Johanna fick valja och sen gick vi runder i det stora kopcentrumet. Imorgon ska vi shoppa dar! Wieee. Nu ska vi nog kolla film. Poss.

Loco

Tänkte dela med mig av två knasiga saker med Mexico

När vi gick ut på en klubb en kväll i Mexico City. Eller vänta jag kanske ska börja med att berätta att här i Mexico får du inte spola ner toalettpappret. Du slänger det i en papperskorg bredvid toastolen. Ja, frid och fröjd. Så när du skulle gå på toaletten möttes du av en fet tant som delade ut lite toapapper till var och en. Tack tack. Kan även säga då att när Kim gick på toa på den klubben insåg han att toapappret han fått inte riktigt räckte så han fick snällt ställa sig upp i det lilla båset och be om mer. Haha.
Jag har sett mammor amma innan. Helt okej. Bryr mig inte. Men jag har fan aldrig sett en mamma amma på en moppe innan. Jodå, där sitter en hel familj på en moppe och kör förbi och lilla barnet i mitten blir matad av tutte. Hm. Mitt på ljusa dagen och mängder av trafik. Har även sett samma sak när jag skulle handla lite dricka i en kiosk. Då sitter hon i kassan och ammar. Sköter betalningen och allting med en liten unge hängande. Så här behöver du inte bry dig om var du matar bebben! Tips för er mammor som ska till Mexico.

Sábado

Still in Isla Mujeres. Igår så hyrde vi en golfbil även på denna ön och körde runder. Kollade in priser på delfinlandet och ett annat litet äventyrsland. Vi fick även se en skymt av walesharks och kolla in leguaner. Erik och Johanna matade även leguanerna med deras glassrån. På kvällen blev det en helrunda med kortspel och idag har vi hängt lite på stranden och även spelat kort där. Jag förlorade med en massa minus poäng. Sucks. och just nu sitter jag på vårt Hostel (som heter Poc-Na) och knappar på datorn. Skönt med lite vettigt Internet faktiskt.

Om två dagar sticker vi till Cancún. Jag vill shoppa där. Behöver nya mjukisbyxor då mina är borta. Behöver även sandaler då mina gick isönder och de andra paret jag har med mig håller på att gå sönder de också. Sen vill jag köpa en massa andra saker med men min budget tillåter nog icke det. Kanske en julklapp till min fina man också. Puss puss.
Postar en bild på mig & Erik i väntan på mat för några veckor sen...

Buscando mal

Tänkte bara dela med mig av denna underbara bilden dagen då jag gick ut och käkade på restaurang i lila plysch mjukisbyxor. Det lär ju inte hända fler gånger i mitt liv. Haha. Hoppas jag. Men det var så jäkla kallt en kväll i Tulum och jag pallade inte hitta mina svarta byxor så det fick bli såhär. Kan faktiskt funka som ursäkt när resten av kläderna är dyrgipar från Zebra och Lita. Men ändå kanske inte...

Actualización

Internet! Woho. Är lite lycklig i själen just nu. Har fått skriva till några vänner. Posta ett blogginlägg, kolla mejlen mm. Annars då? Vi har kommit fram till Isla Mujeres idag. Riktigt turistställe och alla som har en butik eller restaurang drar i en för att man ska gå in till deras ställe. Riktigt irriterande. Vattnet var kallt också. Blä. Hoppas det är varmt i havet i Belize. Men annars är det fint. Puss mina godingar!

Lunes

Måndag 13 december, 00:02

Igår kom vi fram till ön, Isla Holbox från Tulum. Det tog lite tid att ta sig hit och vi fick vänta cirka två timmar i Cancun på nästa buss. Men där blev det McDonalds (som vi inte käkat sen Mexico City) och sova på en av McDonalds soffor för min del. Vi hade ju gått upp vid sju och jag mådde fortfarande inte helt hundra så det var väl inte så konstigt att man somnade. Nu till Isla Holbox. Ön är väldigt mysig och liten. Vi har inte haft något fint väder. Inte alls faktiskt. Det är blåsigt och molnigt precis som en kall september dag hemma i Svearike. Men vi har hamnat på ett helt underbart hostel som är helt underbart! Det heter Tribu. Vi har bestämt oss för att bo här i tre nätter till så alltså fyra med alla för att det är så fint och billigt hostel. Om jag hade haft en hostel hade jag velat att det skulle se ut såhär.

Annars idag har jag och Erik hyrt en golfbil och haft golfbilssafari hela ön runt. Det är verkligen skitkul att köra golfbil. När jag blir stor ska jag bo på en ö och ha en golfbil så jag aldrig behöver ta körkort. Superbra ju! Och mamma bli inte orolig nu, jag kommer förmodligen skaffa ett körkort ändå. Ja. Hm. Ikväll provade vi Isla Holbox berömda (enligt google och Johanna) hummerpizza. Det var gott! Men vi delade en stor på oss fem eftersom den var rätt så dyr.

Imorgon hoppas vi på fint väder och den 16 åker vi vidare till Isla Mujeres! Poss.

Sábado

Hej mina kära vänner. Jag kan börja med att berätta att vi inte har haft Internet på ett tag. På grund av bussresande och för att vi bodde i en bungalow utan Internet igår natt. Sen kan jag ju berätta om min underbara natt. Vi bor då alltså i en bungalow där elen stängs av vid tolv. Efter tolv (såklart) rusar jag upp och f*cking kasadspyr ner i sanden från vår trappa. Käka dåliga räkor var fan något av det värsta jag varit med om. Och det är inte bara att det inte fanns någon el. Toaletten låg 50 m bort också. Och dit fick jag gå i MÖRKRET och ta med mig ett jävla ljus att sätta inne på toaletten. Så jag spang upp en 5-6 gånger under min sömnlösa natt och spydde samt gick på toa. Sen imorse vid sex tiden gick jag upp och duscha i iskallt vatten och det var inte varmt ute heller. Gah. När jag hade varit på toa någon av de sista gångerna + spytt på vägen tillbaka frågade en snubbe från Argentina hur jag mådde. Inte bra fick man ju svara. Och nästa gång jag gick ut från vår bungalow hade han med sig ört-te till mig. Lite gulligt faktiskt. Folk som är ute och backpackar är väldigt trevliga faktiskt. Annars idag har jag ätit vattenmelon och druckit cola. Cola är verkligen gudomligt när man är magsjuk. Ja, sen har jag ätit thaimat också. Inte så mycket dock men det får vänta tills imorgon. Att äta mycket då.

Imorgon ska vi till Isla Holbox. Väldigt pepp på det! Annars hälsar jag kraaaaam till alla därhemma.
Ps. Just det! Kanske ska berätta om att vi fortfarande befinner oss i Tulum och bor på ett hostel som heter Lobo Inn. Skitfint rum tyckte jag plus att det bara kostade 10pesos mer än i vår kalla och snuskiga bungalow vi bodde i igår.

Skrivet Onsdagen den 8 december, 18:04

Brrr… nu har vi kommit fram till San Cristobal de las Casas. Och som vi väntade oss är det lite kyligare här. Tycker dock att det var hemskt kyligt i vårt hostelrum. Blä. Men tydligen ska ju denna staden ligga väldigt högt upp så det är därför det är kallt. Men varje gång vi har varit på ett lite kallare ställe har jag problem med vad jag ska ha på mig då jag bara har två hoodies (inte jättesnyggt) och ett par jeans. Tror ni man kan hitta en snygg kofta någonstans? Nja. Att hitta snygga saker är fan en prövning här i Mexico. Jag och Johanna tyckte dock att här i San Cristobal har de lite lite snyggare klädstil. Men guuuud vad kallt det är i rummet. Jag har sitter här med båda mina hoddies på mig.

Annars idag anlände vi vid tio tiden med bussen och det var redan snack om när vi gick av att ta bussen vidare till Tulum direkt. Jag var inte så sugen på det. Nej, sova på buss är inte riktigt min grej. Så vi blev hookade till ett hostel direkt och fick gratis taxi dit. Så vi slängde in väskorna och begav oss ut på stan. Det tog många caféer innan vi bestämde oss för att verkligen sitta ner. Jag tog en ost och skink pannini som var faktiskt väldigt god. Ingenting mot osten och skinkan hemma dock. Jag drömmer fortfarande om en fet ost och skink baguette. Nog om det. Vi gick vidare till en ”inomhus-marknad” där jag köpte en nyckelring med en turkos sten. Haha. Sen gick vi lite längre och hittade indianmarknaden, där köpte jag två gjejor till pappa eftersom han bett mig om det. Efteråt gick vi till vårt hostel för siesta och nu har jag vaknat. Ska snart ut och käka. Är vrååååålhungrig.

Btw! Adrian blev biten av en skorpinon innan vi steg på bussen till San Cristobal. Helt sjukt egentligen. Vi misstänker att den lilla rackaren har krypit in i Adrians tröja när han haft den utomhus liggandes hela dagen och när han skulle ta på den när han klev på bussen blev han stucken. Adrian bara börjar säga ”det var något som bet mig, fan vad det bränns” på ryggen då. Och jag ser att det är en mal på gardinerna vid några säten. Och pekar samt säger ”det var den som bet dig”. Då säger Adrian att det det är en skorpinon. Trodde han skrämta först men icke sa nicke. Det blev ett jävla liv på bussen när folket fattar att det är en skorpinon. En fransk brud dödar dock den med sin flip-flop och Adrian får gå och kollas av en sjuksköterska. Hon trycker tydligen bara på det och tvättar med sprit. Sen får Adrian sätta sig på bussen igen och då åker vi. Tydligen är det så att det är de skorpinonerna som är vita, de är mest farliga. Och annars känns det oftast som ett getingstick (om man inte är allergisk då vill säga).

Nu nog om detta. Adrian mår bra, vi alla mår bra nu vill jag ha maaaaaaaat! Kramis.

Mi amor

"Ingen kommer någonsin att kunna förstå hur det känns i min kropp när jag tittar på honom. Ingen kommer någonsin att förstå hur vacker jag tycker att han är på alla sätt och vis. Ibland tittar vi på varandra och det behövs inte ett enda ord för den kärleken. Inte alla ord i världen skulle kunna förklara den kärleken. För den är mellan oss och ingen annan. För mig är det kärlek. Det där speciella osynliga bandet." - Michaela Forni

Soy atractiva

Actualización

Idag blev det väldigt precis som jag hade bestämt. Lite ändringar bara. Först ville Erik äta på SOS sen tog vi taxin till Carazilillo. Var där en stund och sen gick vi till klipporna. Efter detta åt vi pizza på ett ställe jag velat prova ett tag. Tog skaldjurspizza för det är så jäkla gott. Sen köpte vi våra bussbiljetter och tog en taxi hem. Nu sitter jag här och pillar med lite bilder och pojkarna spelar schack. Puss.

Domingo

Hola! Idag har jag planerat hela dagen. Typ. Vid två ska Adrian, Erik och jag åka till Carizalillo (som är en av de mysigaste stränderna här). Efter detta ska vi gå en gång som finns nere vid klipporna och jag ska ha med mig min kamera så jag kan fota lite. Efter detta blir det väl mat och köpa bussbiljetterna till tisdag då vi åker till San Cristobal de las casas. Jag är så pepp på att åka härifrån nu så jag till och med ser framemot bussturen på ca 13h. Men klart Puerto Escondido är underbart men är trött på detta nu, har ändå bott här i 8 veckor. Puss!

Puerto Escondido guide

Topp fem restauranger:
Monchistation är vårt favorithak som ligger på La Punta (stranden längs bort). Här kan du käka monchiwrap och det smakar nästan som tacos hemma i sverige. Annars är baugetterna eller monchinachosen också super. Färskpressad juice med sjögräs låter kanske lite skumt men gott! Annars testa bara utan sjögräset. Plus för supertrevlig ägare också.
La Hosteriá är en restaurang nästan alltid fylld med turister. Även rekommenderad i Lonley Planet men lika gott för det. Pizza eller red snapper kvittar. Maten är god och servicen super. La Hosteriá hittar du i mitten på Zicatelas huvudgata.
Sativa ligger beläget precis brevid La Hosteriá. Här är inte menyn lika sprängfull med olika val på vad du ska äta som på de flesta restauranger här nere. 100 rätter är ingen ovanlig syn. Och tillskillnad från andra restauranger har Sativa faktiskt några riktigt bra förätter. Här äter du mer en gärna en trerätters måltid och går nöjd därifrån. Lite dyrare men väldigt gott. Här har de lagt till lite mer hjärta i maten om man säger så.
Pascal finns på Playa Principal. Om du är sugen på kött rekomenderar jag att gå och äta på pascal. Även fisken är såklart jättegod. Köttet blir grillat på en stor grill och restaurangen ligger nära vattnet. Även här har de en jättetrevlig personal med bra service.
Samuray Sushi om du är sugen på sushi i Puerto Escondido får vi rekommendera denna restaurang. Och om ditt sällskap är sugen och inte du är fisken med vitlök otroligt god. Stället ligger ute vid "motorvägen" intill ett hotell. Skylten är svår att missa annars är det nog bara att fråga!
Stränderna:
Carrizalillo är en väldigt mysig strand. Toppen för dig som aldrig surfat och vill prova på! Och super för dig som vill bada men är rädd för de stora vågorna på de andra stränderna (som jag då). Negativt med Carrizalillo är väl de ca 170 trappstegen ner (och upp såklart), här finns inga vettiga toaletter och restaurangerna är inget att hänga i granen. Men beställ en fisk med vitlök så har du ett säkert kort. Gatan lite längre upp vid Carrizalillo är dock fylld med matstället. Vi hittade en italiensk restaurang där (som jag tyvärr inte vet namnet på) som var super!
Manzanillo är en otroligt fin strand. Synd med alla stenar och att det inte är så mycket folk här. Vi gick efter 30 min tror jag. Haha.
Marinero & Zicatela är stränder nästan alltid fullt med folk. Många ställen att äta på och nära till shopping. Här ska du lägga dig om du gillar att kolla på folk och få ditt glas påfyllt utan att behöva lyfta på röven. Haha.
La Punta är en lugn och mysig strand. Längs till vänsten vid fyren är det rätt så fullt med surfare och restaurangerna som ligger mot stranden är inget att hurra för. Men drickan funkar ju bra. Om du ska äta på La Punta rekommenderar jag ju Monchistation som ligger upp mot gatan. Men väldigt nära stranden ändå.
Boende:
Vi bodde först en vecka på Tower Bridge Hostel som ligger nära Dominos. Jag gillade Hostlet. Mysigt, stort kök som alla kan använda och pool. Poolen var väl inte världens finaste eller renaste men helt okej. Ett privat rum för två kostade 250 pesos och för en i ett dorm 80 pesos. Men jag skulle nog rekommendera att bo i ett Hostel vid Zicatela. Då slipper man ta taxi in till centrum hela tiden.
Sen bodde vi ju på La Punta i ett hus som kallas Despacito. Verkligen att rekommendera! Sjukt fin pool, terass och rummen är också fina med egen toalett till varje rum. Vi har ett stort kök, tvättmaskin och fläktar i alla rum. Här bodde vi i 7 veckor ungefär och trivdes väldigt bra. 160 pesos per dag och person betalade vi ungefär nu under dessa sju veckorna men att bo här kostar olika för olika månader osv. Sen var vi ju fem som delade på priset också.

Bild från Puerto Escondido

Sábado

Igår kväll åkte Erik, Adrian och jag in till Zicatela och käkade food på La Hosteriá. Jag tog spett med räkor. Efter maten gick vi till en bar och snackade med några svenska killar sen vidare till ett annat ställe. En liten utgång blev det igår alltså. Idag har det inte hänt så mycket mer än att jag och Erik har varit och ätit. Ska väl bada lite i poolen och chilla. Bara bra om det blir en hemma-dag idag så man sparar pengar. Blir inte så lätt att spara sen när vi är på resande fot hela tiden. Längtar till Tisdag! Då vi åker. Kisses.

Mi nuevo anillo

Min nya ring är en i silver med en stor jävla sten. Riktigt nice. Bra om man ska slå någon. Eller bara om man gillar stora stenar.

Te amo con todo mi corazón

Jag älskar dig av hela mitt hjärta precis som det står i rubriken. Du är min solstråle, baby. Är lite extra kär i dig idag. Som vanligt då! Puss puss puss.

Actualización

Jag har inte mycket att skriva idag. Men bara så ni vet har jag lagt upp lite bilder från resan på Facebook. Ska tvinga Johanna lägga upp sina bilder nu innan vi åker ifrån Huset också. Kisses.

Viernes

Igår var jag, Adrian och Erik på Playa Corall. Inte något att hänga i granen precis. Det fanns en resort och en förfallen resort. Haha. Sen skulle vi festa men Adrian och Erik däckade efter tre drinkar var. Roliga festprissar. Och det var allt jag hade att säga för tillfället.

Sleeping beauty

MIÉRCOLES

Internätet funkade inte igår. Därför blev det ingen bloggning. Familjen sticker till London imorgon. Hade också velat med. Men jag är i Mexico. Det kanske ändå är lite bättre. Haha. Om en vecka är vi påväg. Wie. Är trött på Puerto Escondido nu. Och btw, ni skulle sett vågorna igår. Gigantiska. Fattar inte hur Adrian och Erik vågade bada i dem. Annars igår så åt vi på en fransk resturang. Gott. Och jag och Johanna gick på lite shoppingtur. Var bara hon som handlade. Fast jag betalade för att det var hennes födelsedag present från mig, Erik och Addi. Lite sen present. Men bättre sent än aldrig. Har läst ut snabba cash nu. Den var svinbra, Sandra. Puss.